De kasseienstroken van Parijs Roubaix
- Door, Cédric Louwers
4 april 2024
- Foto: A.S.O. - Pauline Ballet
Dit weekend is het weer tijd voor de Hel van het Noorden, Parijs Roubaix. Tijdens de kasseienklassieker krijgen de vrouwen totaal 29,2 kilometer en de mannen zelfs 55,7 kilometer kasseien voorgeschoteld! In dit artikel blikken we even vooruit op de kasseienzones in de editie van 2024.
Op basis van de meest recente verkenning van het parcours, uitgevoerd op 2 april door Thierry Gouvenou, koersdirecteur Parijs-Roubaix, en Franck Perque, koersdirecteur Paris-Roubaix Femmes, konden de organisatoren de moeilijkheidsgraat toekennen aan alle 29 sectoren. De moeilijkheidsgraad wordt aangetoond met 1 tot 5 sterren, waarbij een sector met 5 sterren het zwaarst is. Het aantal sterren wordt beoordeeld op basis van de lengte van de sector, de onregelmatigheid van de kasseien en de algemene staat en ligging van de sector.
Parijs Roubaix Femmes
Op zaterdag 6 april krijgt het vrouwenpeloton een wedstrijd van 148,5 kilometer met daarin 29,2 km kasseien voorgeschoteld. De kasseienzone is opgedeeld in 17 sectoren, met de eerste sector na 66 kilometer wedstrijd. Van de 17 sectoren zijn Mons-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre de zwaarste stroken met een moeilijkheidsgraad van 5 sterren.
Parijs Roubaix
Op zondag is het vervolgens de beurt aan de mannen voor een wedstrijd van 259,7 kilometer met daarin 55,7 km aan kasseien. De kasseienzone is opgedeeld in 29 sectoren, met de eerste sector na 96 kilometer wedstrijd. Van de 29 sectoren zijn Trouée d’Arenberg, en ook hier Mons-en-Pévèle en Carrefour de l’Arbre, de zwaarste stroken met een moeilijkheidsgraad van 5 sterren.
Trouée d’Arenberg
Ten slotte kijken we nog even naar Trouée d’Arenberg, oftewel het Bos van Wallers. Dit is de eerste 5 sterren strook van de mannenwedstrijd. Over deze sector is er de afgelopen dagen veel te doen. De organisatie van Parijs Roubaix heeft, op verzoek van rennersvakbond CPA, besloten om een chicane aan te leggen voor het oprijden van deze kasseienstrook. Met de chicane wil de organisatie ervoor zorgen dat het peloton met een lagere snelheid het Bos van Wallers oprijdt. Doordat de aanloop naar de kasseienstrook in dalende lijn ligt, ligt de snelheid hier altijd erg hoog. In het verleden hebben we daardoor nare valpartijen gezien.
Aanstaande zondag zullen we gaan zien of de chicane de situatie veiliger gaat maken. Echter zijn niet alle renners positief over de aanpassing. Zo is te zien in onderstaand bericht van Mathieu van der Poel op X: